Har du været for længe ude i solen og er blevet forbrændt, kan du desværre ikke få skaden til at forsvinde. Men du kan sørge for, at generne bliver så milde som muligt. Følg disse råd ved solskoldning:
Beskyt dig i solen og træk i skygge når UV indekset er over 3.
Diarré kan ødelægge en hel ferie. Der er heldigvis flere ting du selv kan gøre, for at mindske risikoen for maveproblemer og andre uønskede overraskelser.
At stå i et fremmed land, og opdage at du er blevet bestjålet, hører ikke til drømmen om en god ferie. Desværre er det ofte sådan, at der hvor der samles mange turister, der flokkes også tricktyve og indbrudstyve. Når vi er på ferie slapper vi af, og er ikke så opmærksomme, som vi måske burde være. Derfor kan du med fordel følge nedenstående råd, når du tager på ferie i udlandet.
Skulle du alligevel være så uheldig, at du enten bliver syg på din ferie eller bliver bestjålet, så fortæller vi her, hvordan din forsikring dækker.
Hvis du bliver bestjålet på ferien, eller hvis din bagage forsvinder og ikke dukker op igen, så skal du melde det til din indboforsikring. Det er altså ikke din rejseforsikring, du skal bruge i dette tilfælde. Det er indbogenstande du har mistet, og derfor hører dækningen under denne forsikring.
Ved tyveri er det vigtig, at du anmelder hændelsen til det lokale politi, og modtager en politirapport, som du skal tage med hjem fra ferien. Den skal du bruge som dokumentation, når du anmelder skaden til os.
Hvis det er baggage, der er forsvundet under en rejse, skal du henvende dig i lufthavnen og få en erklæring på , at du har mistet bagage. Som ved tyveri, skal du bruge denne dokumentation, når du skal anmelde skaden til os.
Hvis din bagage bliver forsinket, og ikke kommer frem til destinationen samtidig med dig, kan det blive nødvendigt for dig, at gå ud og købe de vigtigste fornødenheder, som lidt ekstra tøj, tandbørste osv. Din rejseforsikring dækker, hvis din bagage er forsinket mere end 4 timer. Du kan læse mere i vores betingelser under punkt 6.10.
For at kunne modtage erstatning er det vigtigt, at du får det der hedder en "PIR rapport" fra transportselskabet til brug for dokumentation, når du anmelder skaden til os.
Når du anmelder skaden ved hjemkomst skal du gøre det til SOS International på deres hjemmeside. Du kan også kontakte SOS International telefonisk på telefonnummer 38 48 86 42.
Hvis du bliver syg på rejsen, skal du kontakte en læge. Hvis du får medicin på recept, skal du gemme kvitteringer fra apoteket og kopi af lægejournal. Så kan du få godtgjort dine udgifter ved hjemkomst til Danmark.
Hvis du har brug for yderligere hjælp, end du kan få ved den lokale læge, skal du kontakte SOS International alarmcentral på telefon +45 38 48 81 40, som er bemandet med dansktalende personale 24 timer i døgnet. De hjælper dig videre, og overtager kontakten til de lokale sundhedsmyndigheder.
Når du kommer hjem, kan du få godtgjort ødelagte feriedøgn pga. sygdom.
Forsikring handler om dig, dine ting og dit liv. Vi er lokale og tæt på hvor du bor. Både når du køber ny bil, hus eller når du har fået barn.
Ring 55 75 09 99 og få et tilbud eller hjælp til dine forsikringer.